Als IKEA ooit een nieuw logo wil, wat niet ondenkbaar is want écht superoud en nietszeggend over het merk, dan mag het deze wel zijn.
Een Schotse ontwerpstudio ging in opdracht van een designmagazine aan de slag en kwam met dit vernieuwende en direct te implementeren design op de proppen.
In alle opzichten goed.
- De kleuren blijven, logisch.
- Modulair, net zoals de spullen die ze verkopen.
- Dynamisch, zodat het altijd en overal past. Zelfs om de hoek zoals bij de doos hierboven. Wat ook het ruimtelijk uitbeeld, net zoals meubels.
- In blokken, wat de vorm van alles van IKEA benadrukt. De dozen waarin alles zit verpakt en de vorm van het gebouw dat zo herkenbaar is.
Niet alleen qua uitvoering goed, maar ook het idee erachter. En dat maakt iets moois ook goed. Goed design maakt niet iets mooi maken. Nee, het maakt het logisch, het laat iets aansluiten bij een beleving en helpt dus. Op welk vlak dan ook.
“IKEA, huur die gasten in Glasgow in en stap af van die oubollige van het logo die jullie nu hebben.”