Deze week zat ik eens ouderwets door de lineaire televisie te zappen, toen ik bleef hangen bij het Jeugdjournaal. Daar was een item bezig over een film project waarin kinderen uit een asielzoekerscentrum de hoofdrol speelden.
Leuk project en mooi om te zien hoe de kinderen op de rode loper enthousiast over hun rol in ‘Zara en de magische kicksen’ praten.

Maar mijn designer oog werd ook getrokken door de filmposter op de achtergrond. En dan vooral de K van ‘kicksen’. Die is wel heel erg herkenbaar. Het is een vrij eenvoudig geometrische letter waar er wel meer van zijn. Maar de K valt op. Met de diagonale afsplitsing van de stam vanuit de onderkant. Vaak zie je dit hoger of zelfs in het midden pas ontspringen.

En ik herkende de letter. Ze is ook op zondag bij Zondag Met Lubach te zien en bij meerdere programma’s van de VPRO.
Zou het toeval zijn? Of heeft de omroep er iets mee te maken?

En ja hoor, de film is ook mogelijk gemaakt door de VPRO zag ik later in het item.
Een perfect voorbeeld van het consistent doorvoeren van een huisstijl. Ook al zit het in de ogenschijnlijke kleine dingen, zoals een lettertype. De SimplisticSans, ook te vinden in het overzicht van de huisstijl van de VPRO, helpt de VPRO om eenduidig naar buiten te treden. En herkenbaar te zijn.
Die K valt mij op. Ik ga er niet van uit dat veel anderen dit opvalt en de link tussen beide legt. Maar ik verwacht wel een kleine herkenning. Ook al weet je niet precies wat. Het doet iets met de hersenen.
Als je de VPRO tof vind dan koppel je hun huisstijl met iets positiefs. En als je de poster van ‘Zara en de magische kicksen’ ziet dan koppel je deze onderbewust aan iets iets positiefs omdat er iets herkenbaars in zit. De kans is groot dat je de film ook leuk gaat vinden, want de poster spreekt je aan door deze koppeling. Een soort keurmerk die je hoofd voor je maakt.
Zorg er dus voor dat je altijd hetzelfde lettertype gebruikt.
This Article was mentioned on diggingthedigital.com