Van 2016 tot en met 2018 liep ik bij Olisto aan het bouwen van een platform dat het mogelijk maakt om apparaten en diensten aan elkaar te koppelen en die vervolgens samen te laten werken.
Zo kunnen de Philips Hue lampen aan gaan en de Toon thermostaat onhoog zodra je thuis komt. Maar ook Spotify muziek laten afspelen op je Sonos zodra de zon doorbreekt. Ongekende mogelijkheden in de ‘Internet of Things’ wereld.

Videos om de werking uit te leggen
Bij Olisto experimenteerde ik voor het eerst écht met After Effects en Premiere om wat kleine video’s te maken. Een compleet nieuwe wereld, maar wel een die veel nieuwe mogelijkheden biedt om een verhaal te vertellen.
En na een weekeind mezelf onderdompelen in de tutorials en basis had ik al snel de smaak te pakken om zelf video’s te maken.
In de tweede zie je Triggi trouwens. Dat is geen typefout, maar de eerste naam van Olisto. Begin 2018 hebben we de naam veranderd.
Brand Book als leidraad
De basis van het merk Olisto zelf heb ik gevangen in een Brand Book, die publiekelijk beschikbaar is. Ideaal voor alle collega’s om te gebruiken als naslagwerk en voor externe partijen die iets voor Olisto doen.
Naast puur het visuele, hield ik me regelmatig bezig met hoe functies zouden moeten werken. Want een goed ontwerp begint altijd bij hoe iets werkt en pas daarna hoe dat er precies uit gaat zien. Het visuele staat ten dienst van de werking.
Veel discussies met slimme mensen. En allemaal met dezelfde missie, het beste product mogelijk maken. Het lastige hierin is altijd om tot praktische stappen te komen en niet direct voor het einddoel te gaan. Dat is vaak te hoog gegrepen en er zullen eerst kleine stappen gemaakt moeten worden.

Illustraties om de producten een gezicht te geven
Voor de producten en onderdelen ervan heb ik illustraties gemaakt die iets tastbaars geven aan de virtuele producten. Het helpt bij het praten en schrijven erover om wat houvast te hebben.
Campagnes
Met grote retailers hebben we campagnes gedraaid met de verkoop van gecombineerde producten. Om deze nóg nuttiger te maken heb ik kaarten gemaakt die bij verkochte combi-pakketten verpakt werken.
Kocht iemand een set Philips Hue lampen én een Nest thermostaat, dan kan er gelijk een koppeling tussen beide gemaakt worden door de QR-code te scannen.

Nadat we hiermee zijn gaan testen zagen we het aantal gebruikers netjes groeien. Het is een lastig concept om mensen voor het eerst te laten gebruiken. Maar zodra het werkt zijn de gebruikers er tevreden over.
Social media updates
Constante aanwezig op sociale media kost tijd. En om met een team eenzelfde boodschap uit te kunnen dragen moet dat gepland en goed opgebouwd worden. Ik hield me daarom bezig met hoe we als voorloper in de techniek ons hierin konden presenteren.
Met #factfriday maakten we elke week een leuk feitje die iets te maken heeft met wat we aan het doen zijn. Ook aankondigingen voor nieuwe kanalen en ander nieuws.